15 ژوئن 2022 - با غربی شدن عادات غذایی، نسبت افراد چاق در سراسر جهان در حال افزایش است. چاقی موضوعی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد، زیرا چاقی عامل خطری است که منجر به بیماری های مختلفی مانند دیابت، کبد چرب و دیس لیپیدمی می شود. زغال چوب فعال خوراکی، سموم ادراری و اسیدهای صفراوی را در روده جذب کرده و در مدفوع دفع می کند. تیم تحقیقاتی به رهبری دپارتمان تنظیم متابولیک در دانشگاه Shinshu می خواستند بدانند که آیا این ماده می تواند چربی اضافی را نیز در رژیم غذایی جذب کند. این گروه توانست اثر و ایمنی زغال چوب فعال اسیدی تولید شده از درخت آکاماتسو (کاج قرمز) را بر روی موش ها آزمایش کند.

وقتی به موش‌ها رژیم غذایی معمولی و رژیم غذایی پرچرب به مدت 12 هفته داده شد، موش‌هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، اضافه وزن بیشتری نسبت به رژیم معمولی پیدا کردند. از طرف دیگر، زمانی که زغال چوب فعال اسیدی با رژیم غذایی پرچرب مخلوط ‌شد و به موش‌ها به همان روش داده ‌شد، میزان افزایش وزن تقریباً مشابه رژیم غذایی معمولی بود، یعنی افزایش وزن ناشی از رژیم غذایی پر چرب به طور کامل سرکوب شد. هنگامی که زغال چوب فعال اسیدی همراه با رژیم غذایی پرچرب به موشها داده شد، میزان اسید صفراوی، کلسترول، تری گلیسیرید و اسید چرب در مدفوع حیوانات حدود 2 تا 4 برابر بیشتر از زمانی شد که رژیم غذایی پرچرب به تنهایی به آنها داده شد. تصور می شود که این ماده باعث افزایش دفع این مواد در مدفوع می شود. هیچ آسیبی به مخاط دستگاه گوارش یا ریه ها به دلیل مصرف زغال چوب فعال اسیدی مشاهده نشد.

محققان گفتند: بر اساس دانش به‌دست‌آمده از این تحقیق، مصرف زغال چوب فعال اسیدی همراه با غذاهای چرب یا قبل از غذا ممکن است از افزایش وزن جلوگیری کند. این گروه امیدوار است ضمن همکاری با شرکت‌های محلی و جهانی، توسعه ی زغال چوب فعال اسیدی را با کارایی و ایمنی بهتر ارتقا دهد، تا از آن برای کمک به پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی در سراسر جهان استفاده شود.

ساخت زغال چوب از دیرباز در شینشو رواج زیادی داشته است و زغال چوب فعال ساخته شده با این فناوری نیز برای خوشبو کردن و تصفیه ی آب استفاده می شود. این تحقیق روشن کرد که زغال چوب فعال اسیدی ساخته شده با فرآوری  Shinshu Ina Akamatsu، از افزایش وزن و مقاومت به انسولین در موش ها به دلیل رژیم غذایی پرچرب جلوگیری می کند. با گنجاندن زغال چوب فعال اسیدی در رژیم غذایی، ممکن است بتوان از چاقی، کبد چرب و دیابت که در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند، پیشگیری کرد.

پروفسور نائوکی تاناکا، از گروه ترویج تحقیقات پزشکی جهانی در دانشگاه شینشو، و تیم‌های تحقیقاتی آزمایشگاه کربن‌سازی Ina(Ina، ژاپن) و آزمایشگاهSumi Plus (یوکوهاما، ژاپن) به تحقیق در مورد استفاده از زغال چوب تولید شده از آکاماتسو، یک تخصص از این منطقه برای سلامت، ادامه می دهند. نتیجه ی این تحقیق در Frontiers in Nutrition منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-07-acidic-charcoal-weight-gain-insulin.html